UCI Europe Tour Antwerp Port Epic (BE) zondag 19 mei 2024

Voorbeschouwing: Antwerp Port Epic 2019

Voorbeschouwing: Antwerp Port Epic 2019

De Antwerp Port Epic is elk seizoen opnieuw een van de leukste wedstrijden van het hele jaar om te volgen. Dankzij het uitdagende parcours met maar liefst 37 kilometer onverharde wegen en 31 kilometer kasseien enerzijds en het gebrek aan een aantal sterke blokken anderzijds, is het spektakel hier van begin tot einde gegarandeerd. WielerFlits blikt vooruit.

Historie

De Antwerp Port Epic is een relatief jonge wedstrijd, maar kent wel diepere wortels. Eigenlijk is deze koers in verschillende fases voortgevloeid uit de Schaal Sels, die al sinds 1921 op de kalender staat en vorige week nog werd gewonnen door Attilio Viviani.

De ommekeer kwam er in 2015. Omwille van wegenwerken aan de Bredabaan in 2014, hadden organisator Ben Simons en zijn team in dat jaar geen koers kunnen organiseren. Het gaf hen alle tijd om te herbronnen en na te denken over een nieuw concept om de wedstrijd nieuw leven in te blazen. Zijn idee? Het parcours opsmukken met onverharde wegen. Bij de eerste poging in 2015 liep dat nog mis: de wedstrijd moest stilgelegd worden, omdat de jurywagen was blijven vaststeken in een maïsveld. Dat leverde de organisatie de wereldpers op, maar niet op de manier waarop ze hadden gehoopt.

Een jaar later ging alles wél vlekkeloos en kreeg men met Wout van Aert een gedroomde winnaar op de erelijst. In de daaropvolgende editie van 2017 vocht diezelfde Van Aert op de Bredabaan een beklijvend duel uit met Nederlander Taco van der Hoorn, die uiteindelijk het laken naar zich toetrok. De goede trein leek voor de Schaal Sels eindelijk vertrokken. Het ging zo vlot dat de koers stilaan aan uitbreiding toe was, maar in Merksem stootte men op een aantal beperkingen.

Daarom besloot de organisatie om vanaf 2018 een onderverdeling te maken tussen de Schaal Sels, een criterium in Merksem voor de snelle mannen, én de Antwerp Port Epic, de befaamde wedstrijd met de onverharde wegen waarin de haven van Antwerpen centraal staat. En vooral laatstgenoemde is ieder jaar weer een koers om naar uit te kijken.

Laatste tien winnaars Antwerp Port Epic (tot 2017 Schaal Sels)
2018: flag-be Guillaume Van Keirsbulck
2017: flag-nl Taco van der Hoorn
2016: flag-be Wout van Aert
2015: flag-be Robin Stenuit
2014: geen winnaar
2013: flag-be Pieter Jacobs
2012: flag-be Niko Eeckhout
2011: flag-lt Aidis Kruopis
2010: flag-lt Aidis Kruopis
2009: flag-be Kris Boeckmans


Vorig jaar

Guillaume Van Keirsbulck mocht zich vorig jaar als eerste naam op de erelijst zetten, en de West-Vlaming had die zege allesbehalve gestolen. Al op 65 kilometer van de aankomst reed hij samen met Martijn Budding en Jan-Willem van Schip richting een groepje vroege vluchters. Van Keirsbulck en Van Schip gingen op en over deze groep en lieten ook Budding ter plaatse achter. De twee werkten goed samen en reden ruim anderhalve minuut bij elkaar.

Topfavorieten Van Aert en Van der Hoorn waren intussen op de sukkel met lekke banden en kregen de achtervolging eigenlijk nooit goed en wel op gang. Van der Hoorn had bovendien ploegmaat Van Schip vooraan, maar die schakelde zichzelf in volle finale uit door in een stoffige bocht tegen de vlakte te gaan. Van Keirsbulck kreeg zo een vrijgeleide richting winst.

Top-5 Antwerp Port Epic 2018
1. flag-be Guillaume Van Keirsbulck (Wanty-Groupe Gobert)
2. flag-ee Aksel Nommela (BEAT Cycling Club)
3. flag-nl Taco van der Hoorn (Roompot-Nederlandse Loterij)
4. flag-nl Wesley Kreder (Wanty-Groupe Gobert)
5. flag-nl Jan-Willem van Schip (Roompot-Nederlandse Loterij)


Parcours

De Antwerp Port Epic heeft zijn naam niet gestolen. Qua spektakelgehalte kan het parcours van deze klassieker in wording namelijk buitengewoon sterke troeven voorleggen. Zo vinden we liefst 31 kilometer kasseien en 37 kilometer over onverharde wegen. En dat over een totale afstand van amper 187 kilometer.

Starten doen de renners net als vorig jaar middenin de haven van Antwerpen, vlakbij het Schengenplein met bijhorend Havenhuis. De renners zullen ook de hele dag in deze regio blijven vertoeven. Via Beveren, Kieldrecht, Doel – bekend van de kernreactoren en Kallo, treffen de renners al na vijftig kilometer de eerste belangrijkste hindernis van de dag. De kasseien van de Torenseweg (1080 meter) met aansluitend de onverharde Opstalpolder (1810 meter) zullen doorheen heel de rit centraal staan en komen maar liefst zes keer voorbij.

De tweede belangrijke en vaak terugkerende passage is de Zone De Leeuw-Kabeljauw te Berendrecht en Zandvliet, bestaande uit 2405 meter onverhard en respectievelijk 1280, 1525 en 1325 meter kasseien. In deze zone komen we in totaal drie keer terug, waarvan de laatste keer tussen veertig en dertig kilometer van het einde. Het is dan ook de verwachting dat hier en op de zone van de Torenseweg en Opstalpolder het veld volledig uit elkaar gereden wordt.

Mocht al dat onverhard- en kasseiwerk toch niet volstaan, dan rest er in de laatste tien kilometer ook nog een onverharde zone in de Ekerse Putten. 1100 meter onverhard en 465 meter kasseien is alles wat de renners dan nog rest, alvorens ze wederom door de haven van Antwerpen richting finishplaats aan het Schengenplein kunnen rijden.

Bekijk alle essentiële parcoursinformatie hier!

Start: 11.11 uur
Finish: tussen 15.53 en 16.23 uur


Favorieten

De Antwerp Port Epic bevindt zich dan wel daags na de Brussels Cycling Cycling Classic op de kalender, maar qua deelnemerslijst zijn beide koersen in de verste verte niet te vergelijken. Niet dat dit erg is voor de spektakelwaarde en het open karakter van deze koers, het iets minder kwalitatief deelnemersveld kan juist een open koers in de hand werken. Met Michelton-Scott staat er desondanks één WorldTour-ploeg aan het vertrek.

De troepen van Michelton-Scott brengen ook enkele mooie namen mee naar Antwerpen. Zo is Tourritwinnaar Daryl Impey zeker geen makkelijke klant. Impey is misschien wel een van de meest explosieve renners aan het vertrek en bewees eerder deze maand in de Czech Cycling Tour dat hij zijn Tourvorm nog niet kwijt is. Ook ouderdomsdeken Michael Albasini, die doorgaans wel beter tot zijn recht komt op Zwitserse wegen, en Strade Bianche-specialist Christopher Juul-Jensen kunnen – mits ze in een juiste ontsnapping terechtkomen – zeer ver geraken in deze eendagswedstrijd.

Concurrentie krijgen ze uit de hoek van Belgisch kampioen Tim Merlier. Het lijkt alsof Merlier sinds zijn debuut in de Belgium Tour nog geen seconde uit vorm is geweest. Overal waar hij aan de start staat, doet de kopman van Corendon-Circus dankzij zijn snelle benen mee voor de winst. Maar wie denkt dat Merlier alleen kan sprinten, heeft het bij het verkeerde eind. Begin dit jaar streed hij ook tot het bittere eind mee in Dwars door het Hageland én bij de eerste editie van de Schaal Sels over onverharde wegen stond hij al op het podium. Kan Merlier in zijn laatste wegkoers voor het veldritseizoen zijn bloedvorm nog éénmaal verzilveren?

Ook voor Merliers ploegmaat en voorjaarsrevelatie Gianni Vermeersch is het zijn laatste grote uitdaging van de zomer. Daarna duiken de twee bij Creafin-Fristads het veld in.

De grootste naam aan het vertrek moeten we zoeken in de hoek van Total-Direct Energie. Voormalig Ronde van Vlaanderen- en Parijs-Roubaixwinnaar Niki Terpstra heeft er door valpartijen in de Ronde van Vlaanderen en de Tour de France nog geen al te gelukkig seizoen bij de Franse formatie opzitten, maar de goesting om er in het najaar nog iets van te maken is bij de Nederlander wel bijzonder groot. Hij kan op de Antwerpse onverharde wegen in ieder geval zijn krachten meer dan kwijt. En met Adrien Petit, die ook zelf niet kansloos is, heeft Terpstra nog een betrouwbare knecht achter de hand. Petit zal graag naar Antwerpen terugkeren, want vorige week werd hij nog vierde in de Schaal Sels.

Jan-Willem van Schip zint op revanche, nadat hij deze koers vorig jaar met een wel erg bittere nasmaak moest verlaten. Van Schip was een van de smaakmakers van de wedstrijd, en zou samen met Van Keirsbulck gaan strijden voor de zege. Dat was echter buiten een stoffige bocht gerekend, waarin Van Schip in volle finale onderuitging. Weg winstkansen… Verder vragen we ons stiekem af of zijn Roompot-Charles-ploegmaat Lars Boom op zijn terrein nog eens boven water kan komen.

Tot slot is het uitkijken naar een rist renners die in het Belgisch najaarsprogramma bijzonder sterk aan het presteren zijn. Zo viel ons de podiumplaatsen van Tom Van Asbroeck (Israel Cycling Academy) in de Omloop Mandel-Leie Schelde en de Druivenkoers op. En Piotr Havik – renner van het continentale BEAT Cycling Club – mocht in Zottegem zelfs een keer zijn handen in de lucht steken. Samen met ploegmaat Martijn Budding – de vierde van het NK en onlangs nog tweede in Veenendaal-Veenendaal – vormt hij een aartsgevaarlijk duo.

Ook Parijs-Roubaixspecialist Bert De Backer (Vital Concept-B&B Hotels) heeft van deze wedstrijd ongetwijfeld een doel gemaakt. Maar net als Frederik Backaert en Tour de Walloniewinnaar Loîc Vliegen (allebei Wanty-Gobert), kampt hij met het probleem dat hij geen sprint in huis heeft en dus van de rest af moet als hij in aanmerking wil komen voor de overwinning. Dat geldt natuurlijk niet voor Baptiste Planckaert en Aksel Nommela (Wallonie-Bruxelles) en Piet Allegaert (Sport Vlaanderen-Baloise), vorig jaar nog zeventiende in Parijs-Roubaix.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Niki Terpstra
*** Tim Merlier en Jan-Willem van Schip
** Daryl Impey, Adrien Petit en Gianni Vermeersch
* Tom Van Asbroeck, Martijn Budding, Bert De Backer en Baptiste Planckaert

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)


Weer en tv

Het ziet er naar uit dat we zondag de eerste regenachtige en natte editie van de Antwerp Port Epic gaan krijgen. Als we Weeronline mogen geloven, is er 75 procent kans op buiten en loopt de temperatuur niet hoger op dan zeventien graden.

De wedstrijd is live te worden bij de Antwerpse regionale televisiezender ATV. Zij brengen de wedstrijd vanaf 14:30 live op de buis. Via atv.be/live is de wedstrijd ook via livestream te volgen.

www.wielerflits.be

close